Dan Necula: ”Cred că Argeșul a reușit să adune cei mai buni piloți și ingineri din țară”

Dan Necula este o figură marcantă nu doar pentru motosportul argeșean, ci pentru tot ce înseamnă automobilismul românesc. Din copilărie se visa pilot, iar de-a lungul timpului a avut șansa de a-și dezvolta această pasiune. Cea mai mare realizare o consideră echiparea, pe structura unei Dacia Nova, a unei mașini de curse cu motorizare de peste 300CP cu cutie de viteze secvențială în șase trepte.

Rep: Se spune că în copilărie, cu toții visăm la profesia pe care ne-o dorim ca adulți. În cazul lui Dan Necula, care a fost visul său, în copilărie?

Dan Necula: În copilărie am avut vecini pe frații Morasi, care erau piloți la DACIA, cu Dacia 1100 S, și cu siguranță am fost influențat către sporturile auto. Ca toți copiii, visam să pilotez și eu o mașină de curse. Mi-a plăcut tehnica, în general, am fost înclinat spre sport și cu o dorință foarte mare de cunoștere în amănunt, în orice domeniu.

Rep: Ați fost șef al competițiilor de la Dacia. Care a fost prima competiție la care ați luat parte și care au fost provocările pe care le-ați întâmpinat în acele vremuri?

Dan Necula: Prima competiție la care am participat a fost cu mașina mea personală, la viteză, pe traseu montan, la Vidraru. Ulterior am fost ajutat de directorul Centrului de Cercetare unde lucram, domnul Călin Chirilă, care mi-a pus la dispoziție o Dacia 1310 care își terminase programul de încercări. Am beneficiat de tot sprijinul tehnic și logistic oferit de CESAR, acolo unde de altfel lucram la partea de cercetare motoare.

Rep: Dacă ar fi să ne povestiți cea mai frumoasă experiență de-a lungul carierei dvs. care ar fi aceea? Dar cea mai dificilă?

Dan Necula: Poate cea mai frumoasă realizare a fost să echipăm și să realizăm, pe structura unei Dacia Nova, o mașina de curse cu o motorizare de peste 300CP cu cutie de viteze secvențială în șase trepte și care se bătea cu Toyota Celica de gr. A, a lui Titi Aur. În schimb, o experiență mai puțin plăcută a fost, cu ocazia unui accident la Raliul Clujului, unde m-am răsturnat la o viteză de aproximativ 140km/h.

Rep: Când ați ”fugit” ultima dată pe probe într-o competiție?

Dan Necula: Anul 1999 a fost ultimul an competițional la care eu am participat, pentru că uzina DACIA a fost preluată, practic, în anul 2000, de către Renault. Toată echipa de la departamentul de competiții a ajutat la implementarea unor proiecte, pe care le-au gândit cei de la Renault. Așa că activitatea de competiții a fost stopată temporar- așa au afirmat cei de la Renault, la vremea respectivă.

Rep: Este Dacia mașina dvs. de suflet sau ați optat totuși pentru o altă marcă?

Dan Necula: Dacia a fost mașina mea de suflet, evident, însă lucrurile au evoluat mult în ceeea ce privește materialul de concurs și nu aș putea spune ca am o marcă preferată. Îmi plac mașinile puternice, cu multă tehnică înglobată, cum ar fi WRC sau R5.

Rep: După 9 ani de absență de pe harta motosportului, Raliul Argeșului revine anul acesta, între 2 și 4 mai. Cum ați primit vestea reintroducerii etapei de la Argeș în Campionatul Național de Raliuri și ce așteptări aveți dvs. de la aceasă etapă?

Dan Necula: Raliul Argeșului a fost reluat și de mine, însă la vremea respectivă se desfășura pe parcursul a două zile, o zi asfalt și o zi macadam. Astăzi nu mai este posibil acest lucru. Varianta acestui raliu pe zona de asfalt oferă participanților un raliu extrem de frumos și de tehnic, în același timp. Mă bucur foarte mult de reintroducere acestei etape în calendarul competițional de raliuri.

Rep: Argeșul are o tradiție extraordinară în motorsport. Cum a fost dobândită și, mai ales, cum a reușit Argeșul să păstreze această tradiție?

Dan Necula: Eu cred că Argeșul a reușit să adune cei mai buni piloți și ingineri din țară, pentru că punctul de atracție a fost uzina DACIA. În plus, alături de uzină a funcționat și CESAR-ul, de unde au plecat cei mai implicați ingineri către departamentul de competiții. Acum, tradiția este purtată de talentatul pilot argeșean Vali Porcișteanu.

Rep: Care considerați dvs. că sunt reperele cele mai importante în istoria motosportului argeșean?

Dan Necula: De când a fost creat departamentul de competiții de la uzina DACIA, aici s-a dezvoltat o echipa de piloți, copiloți, ingineri, care au obținut rezultate remarcabile, atât în competiții internaționale, cât și în cele naționale. Toată lumea automobilistică a avut de la cine învăța. Este greu să fac o listă rezultatelor internaționale obținute de foștii colegi de la DACIA. Când la modă era grupa B în campionatul mondial de raliuri, echipajele de la DACIA au obținut rezultate remarcabile, atât în cadrul grupei N, cât și în cadrul grupei A. Odată cu “strangularea“ grupei B, care devenise extrem de periculoasă, echipele mari de uzină și-au concentrat eforturile către grupele N și A. Din acel moment a fost ceva mai greu de luptat cu echipele mari de uzină din Europa, dat fiind dezvoltarea acelor mașini pentru grupele respective.

Rep: De-a lungul timpului, campionatul național de raliuri a evoluat simțitor. Care sunt, din punctul dvs. de vedere, cele mai importante trepte de evoluție care s-au produs și ce ar trebui îmbunătățit?

Dan Necula: Campionatul național de raliuri a evoluat pe toate planurile, atât în ceea ce privește materialul de concurs, care este din ce în ce mai competitiv, dar și ca pregătire a piloților, la diverse școli de pilotaj. În plus, au fost dezvoltate și echipamentele necesare cronometrajului și logistica aferentă gestionării unui raliu. O parte importantă în tot acest angrenaj o constituie mediatizarea. Aici cred că se poate lucra destul de mult.

Rep: Dacă ar fi să oferiți un sfat piloților angrenați în competiție, care ar fi acela?

Dan Necula: Piloții din campionatul automobilistic (raliuri, viteză pe traseu montan) ar trebui să aibă o pregătire fizică foarte bună, un nivel de concentrare foarte bun și, evident, totul să plece din pasiune și nu din snobism.

Rep: Care este, din punctual dvs. de vedere, cheia pentru a ajunge campion?

Dan Necula: Cheia pentru a ajunge campion este dată de calitățile pilotului, pasiune, multă școală, seriozitate și, nu în ultimul rând, un buget corespunzător.

Re: Aveți un pilot ”favorit” sau a cărei evoluții o urmăriți îndeaproape?

Dan Necula: Am urmărit competițiile de la noi, atât de raliuri, cât și de viteză pe traseu montan și îi urmăresc cu plăcere pe Paul Andronic, Bogdan Cuzma și, bineînțeles, pe Simone Tempestini și Vali Porcișteanu. Nu înseamnă că pe ceilalți îi neglijez, mai ales că unii foști echipieri la echipa DACIA sunt și astăzi extrem de competitivi.

Acest interviu face parte dintr-o serie de materiale prin care vă propunem să ne reamintim detalii cât mai interesante din trecutul automobilismului autohton, dar și curiozități referitoare la edițiile trecute ale Raliului Argeșului.